nazaj na dogodke
France Kralj, Sto miniatur 1940-1950: Razstava
Galerija Hest Ljubljana
21.10.2004 - 6.11.2004
 
Klasik slovenske moderne umetnosti slikar, grafik in kipar France Kralj (1895 - 1960) je bil v ustvarjalnem razponu svojega življenjskega delovanja naš najbolj poduhovljen in najbolj zemeljski umetnik. Zazrtost v iracionalnost duha je uklepal v premišljeno konstrukcijo izrazno-simbolnih oblik, svoje zemeljsko zavetje pa je odkril v primarnosti kmečkega življenja, ki ga je napolnjeval z vitalistično energijo in magičnimi vzgibi. V vseh obdobjih je ustvaril vrsto mogočnih reprezentativnih umetnin, ki sodijo v vrh slovenske umetnosti in so s svojim ustvarjalnim izrazom tudi širše pomembne, njegove tokrat prvič predstavljene »miniature« pa so nastale v štiridesetih let 20. stoletja v predahih med slikanjem takih večjih del in so miniaturne le na videz, saj so ustvarjene s širokopoteznim, četudi formatu prilagojenim zamahom, s kakršnim je mojster obvladoval tudi svoja monumentalna platna. V takih barvitih utrinkih se z veliko intenziteto razkriva umetnikov notranji svet, ki je bil docela predan misli na njegovo rodno dobrepoljsko pokrajino in prvinsko kmečko življenje v njej. V času med vojno in po njej je bil spomin na domovino njegovega vaškega otroštva slikarjevo edino zatočišče, ki se mu je umetnik znal v svojih podobah približati z izjemno neposrednostjo. V svoji žareči barvni ekstatičnosti narava s svojimi bitji iz neposredne bližine diha, žari in puhti, obenem pa v sijaju mistične svetlobe učinkuje tudi skrivnostno odmaknjeno kot slikovito otipljiv privid, ki napolnjuje zemeljskost z irealnim pridihom. Iz barvnega tkiva prirasla dinamična risba s svojo ritmično ubrano sproščenostjo v popolni lahkoti priklicuje plastično otipljive in hkrati skrajno slikovite prizore, ki prestavljajo običajen žanr v kipenje življenjskega veselja. Na rdeče prežarjenih podobah z baročno bujnimi figurami – največkrat rubensovsko bohotnimi kmečkimi gracijami – vlada svet obvladujoči eros; skozi navidezno robustnost sijejo pristna in malone sakralno občutena družinska sreča, ljubezenska nežnost in milina; ženice ob hišah so kot radovedno skrbne rojenice in debelušni otroci so baročni angelci s cerkvenih oltarjev. Razgibani ljudje pri kmečkem delu, razigranem kopanju in blaženem počitku so docela potopljeni v naravno bujnost, ki utripa v preobilju življenjske moči, in vse na teh sproščeno nemirnih slikah živi in utripa v plamtenju cvetočega življenja, v katerem je nerazdružna povezanost s počlovečeno naravo tako samoumevna kot divja razigranost hrzajočih konj in pohlevna vdanost krav in teličkov. Povezanost z živalmi pa je umetniku simbolizirala tudi bližino popolnega zaupanja in svetlo moč notranje svobode, v katero se je z zanosnim ustvarjanjem naseljeval tudi v najtemnejših dneh. Milček Komelj
DRUGE RAZSTAVE IN DOGODKI
Galerija Hest Ljubljana
14.2.1997 - 1.3.1997
BOŽIDAR JAKAC, RISBE
Razstava

Več
Galerija Hest Maribor
9.9.1998 - 21.9.1998
MALA SLIKA - MALA PLASTIKA
Razstava

Več
Galerija Hest, Židovska ulica 8, Ljubljana
19.9.2018 - 3.10.2018
ADRIANA MARAŽ
Grafike

Več
Galerija Hest 35
30.9.2003 - 15.10.2003
UROŠ WEINBERGER, SLIKE
Razstava

Več